Фестивалът за съвременно изкуство – Русе 2025 започна с три интригуващи авторски видеоинсталации, които трансформираха пространствата на Художествената галерия в сцена за визуално и емоционално изследване на съвременността. Произведенията на Георги Ружев (България), Мирослава Янкова (България) и Борис Лабе (Франция) не просто представиха нови художествени езици, но и отправиха критичен поглед към реалността, в която живеем – през лупата на култури, медии, вътрешни състояния и философски търсения.
Георги Ружев (България)
„BOLLYWOOD4EVER“
Силно въздействаща видеоинсталация, в която Боливуд не е просто естетическо вдъхновение, а метафора за глобалния културен синкретизъм. Ружев използва театралността на индийското кино, ремиксирани звуци и визуални символи от различни религиозни и социални среди, за да разкрие алтернативни разкази за идентичност, борба и утопия. Превръщайки галерията в киносалон, той ни предлага паралелна реалност, в която митове и съвременни образи се преплитат, за да поставят въпроси за мястото на човека в един свят на естетизирана реалност и културно разслояване.
„DARK ROOTS – NEW OUTLETS. THE ALTERNATION OF COMICS“
Второто видео на Ружев е визуално изследване върху еволюцията на комикса като език и носител на идеи. Проектът излиза отвъд жанровите граници и използва елементи на дигитално изкуство, колаж и ритмична анимация, за да проследи как комиксите от масова култура се превръщат в поле за философско и политическо изразяване. Публиката бе впечатлена и от личното присъствие на автора на откриването – среща, която подчерта интимната връзка между художник и зрител.
Мирослава Янкова (България)
„ДИСТЪРБИЯ“
Селектиран за MIAF и Tampere – два от най-престижните фестивали за анимация в света, този кратък филм се превърна в емоционален център на откриващата вечер. „Дистърбия“ изследва вътрешния хаос, тревожността и чувството на изгубеност, които съпътстват живота в постмодерното общество. Абстрактните форми, приглушената цветова палитра и елегантната символика изграждат един личен, но универсален пейзаж на психологическа нестабилност, в който зрителят е приканен да открие собствените си сенки.
Борис Лабе (Франция)
„ЕЗЕРОТО“
Френският художник представя една поетична, почти медитативна видеоинсталация, в която дигиталната анимация среща природния цикъл. „Езерото“ е хипнотизиращо преживяване, в което реалното и въображаемото се размиват, а времето спира. Водата като символ на подсъзнанието и вътрешния свят присъства не просто като образ, а като ритъм – дълбок, пулсиращ, водещ към интроспекция.
„KYRIELLE“
Вдъхновена от френската поетична форма, тази работа е визуална симфония на повторението и вариацията. Лабе използва чисто абстрактни средства – движение, цвят и форма, за да създаде видеопоема, която функционира едновременно като изкуство и като мантра. „Kyrielle“ отключва асоциативни вериги у зрителя и го приканва към съзерцание отвъд логичното и рационалното.
Откриващата програма на Фестивала за съвременно изкуство – Русе 2025 ясно заявява своята мисия – да представя съвременното видеоизкуство като средство за социална, културна и емоционална навигация. Тези инсталации не само обогатяват визуалната среда на града, но и създават пространство за диалог, търсене и съпреживяване.
